מהו ניהול סיכונים ארגוני?
ניהול סיכונים ארגוני מאפשר לעמוד בכמה מטרות בעת ובעונה אחת. בראש ובראשונה, המטרה היא כמובן לנהל את רשימת הסיכונים הרלוונטיים לכל ארגון. בגלל שמעל כל ארגון מרחפים איומים שונים שמתהווים לאור סביבת העבודה שלו, מאפייני הענף, מספר הלקוחות, כמות העובדים וכן הלאה – צריך להתייחס בנפרד גם אל הסיכונים הרלוונטיים. התייחסות כזו מנוסחת בתכנית מסודרת של ניהול סיכונים והיא מוכיחה את עצמה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.
שנית, המטרה של ניהול סיכונים ארגוני היא לעמוד בדרישות רגולציה או דירקטוריון. בארגונים גדולים שנדרשים לתת דין וחשבון לציבור או למשקיעים, חשוב מאוד להראות ניהול סיכונים הגיוני. באמצעות ניהול סיכונים ארגוני כזה, אפשר להוכיח את האחריות של מקבלי ההחלטות ואף לנסח תכנית התאוששות מאסון שעולה בקנה אחד עם האינטרס המסחרי והעסקי.
היכנסו וצפו! תעלומת המיליונים הגדולה שהייתה:
https://youtube.com/watch?v=ofgPzgN5kwQ
מי מנסח תכנית ניהול סיכונים?
האחריות על ניסוח תכנית של ניהול סיכונים ארגוני יכולה להיות של הארגון עצמו או של חברה חיצונית. לכל אפשרות מאפיינים מעט אחרים וההבדלים באים לידי ביטוי בעלות הפרויקט, במידת ההתאמה שלו לצרכים של הארגון וכמובן באחריות על התוצאות.
רוב הארגונים מעדיפים כיום לקבל את השירות של ניסוח תכנית ניהול סיכונים במודל של מיקור חוץ. במסלול של מיקור חוץ, יש למעשה חברה שממזערת ומנהלת את מכלול הסיכונים שלהם הארגון חשוף. בנוסף, חברה כזו שמתמחה בנושא של ניהול סיכונים ארגוני יכולה להעסיק מומחים בעלי שם ולספק לבעלי ארגונים פרספקטיבה חיצונית ואובייקטיבית.
לסיכום, ניהול סיכונים ארגוני הוא חלק בלתי נפרד מההתנהלות השוטפת. כאשר הארגון מכיר בסיכונים שנשקפים לו ואף יודע כיצד לנהל אותם, יש סיכוי טוב יותר להתאושש מהר מאסון או למזער את הסיכוי לאירועים משבשים.