מהו ניהול סיכונים בארגון
נושא ניהול סיכונים בארגון מתפתח בשנים האחרונות ומוצא ביטוי בכל סוגי העסקים והארגונים הקיימים. בין אם אלה עסקים שמטרתם ייצור, ובין אם אלה בנקים גדולים, נותני שירות, משרדים ממשלתיים ועוד. ניהול סיכונים בארגון מאפשר לאתר, לארגן ולשלוט בסיכונים משמעותיים בצורה שיטתית, תוך כדי תקשורת קבועה בין כל דרגות הארגון. בדרך זו דרג הניהול הבכיר יכול לזהות מוקדי סיכון ולתעדף את המשאבים כדי למנוע את הסיכונים. המטרה היא ליצור בארגונים תהליך מסודר שבו אפשר יהיה להעריך סיכונים, לבקר אותם, לשלוט בהם וכל זאת כדי שהארגון יוכל לעמוד במטרותיו ולהשיג את היעדים שהציב לעצמו.
כיצד לבצע ניהול סיכונים בארגון
הנושאים החשובים בתהליך ניהול סיכונים הם כלי יישום והטמעה ואותם אפשר להשיג באמצעות איש מקצוע שמבין בתהליכים אלה ויודע לבקר אותם ולשלוט בהם. סיכונים יכולים להיווצר בכל מקום ובכל שלב בארגון. החל מהגדרת המטרות עצמן שאינן ריאליות, דרך הכלים להשיג אותן, האנשים שעובדים בארגון, התקשורת ביניהם, נהלי עבודה תקינים, ארגון ישיבות מסודר, תיעוד פעילויות מול לקוחות ועוד. בכל אחד מהשלבים הללו מישהו מקבל החלטות, ואם הן לא מנוהלות נכון התוצאות יכולות להיות הפסדי עתק ואי עמידה ביעדים שהארגון הציב לעצמו.
היכנסו וצפו! מזה בדיוק ניהול סיכונים?
השלכות של ניהול סיכונים בארגון
על תרבות של ניהול סיכונים להיות חלק קבוע מהארגון. עליה להיות אסטרטגיה קבועה שעוברת כחוט השני מהדרגים הגבוהים ביותר אל הדרגים הנמוכים ביותר. עליה לכלול נהלים ברורים של הגדרת מטרות, של ניתוח טעויות ואירועים כושלים בלי חשש לתביעות והאשמה, מתן תמריצים לאנשים הפועלים להפחתת הסיכונים בחברה ומעל לכל, הטמעת ערך של לקיחת אחריות אישית ודוגמה אישית של המנהלים. כל דבר מתוכנן ומבוצע צריך לעבור תחת הבדיקה של מערכת ניהול סיכונים בארגון, כדי להימנע מטעויות וכדי להגיע למצב של רווח ושל עמידה ביעדים.